Wednesday, May 9, 2012

KERAJAAN SETUJU TUBUH RCI PATI SABAH


JEMAAH Menteri telah bersetuju untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah pada 8 Februari tahun ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata berikutan itu, kerajaan sudah memulakan proses bagi menyediakan terma rujukan suruhanjaya siasatan tersebut.
 
Bagi memastikan semua masalah berkaitan pendatang asing tanpa izin di Sabah ini dapat diselesaikan secara komprehensif, maka terma-terma rujukan suruhanjaya itu perlulah menyeluruh dan tidak hanya terhad kepada aspek siasatan, kata Mohamed Nazri pada sesi soal jawab di Dewan Negara, Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Senator Paul Kong Sing Chu (BN-MCA) yang ingin tahu status terkini RCI yang menurutnya amat dinantikan di Sabah tetapi belum diumumkan sehingga kini.

Mohamed Nazri berkata RCI itu akan turut meliputi aspek keselamatan, sosial, ekonomi dan alam sekitar. Katanya, ini bagi membolehkan suruhanjaya mengemukakan cadangan penyelesaian yang berkekalan.

Dalam hubungan ini, beliau berkata kerajaan Persekutuan akan mendapatkan maklum balas dan pandangan daripada kerajaan negeri Sabah dan pihak-pihak yang berkenaan.
 
sumber: SabahKini.net
 
p/s: Ini bah yang ditunggu-tunggu oleh orang Sabah ni kenapa la lambat betul mo diurus. Sudahlah masa PATI dari dulu sampai sekarang gitu-gitu juga sia dengar. Ada yang kena tangkap tapi ndak lama kemudian datang balik. Macam usaha pihak kerajaan hangat-hangat taik ayam orang bilang.

No comments:

Post a Comment