Tuesday, April 22, 2014

IPP Kimanis buat ujian pembuangan beban esok

KOTA KINABALU - Stesen Janakuasa Bebas (IPP) di Kimanis akan membuat ujian pembuangan beban esok sebagai persediaan menyalurkan bekalan elektrik ke Sistem Rangkaian Grid Sabah.

Pengurus Besar Kanan (Pengurusan Aset) Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) Muhamad Nazri Pazil berkata ujian itu akan dijalankan selama 30 minit bermula 5 petang dan melibatkan beban tenaga sebanyak 72 MegaWatt (MW).

"Pengujian ini melibatkan pembuangan beban oleh IPP dan seterusnya menurunkan secara mendadak frekuensi Sistem Grid ke tahap terkawal," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata bagi memastikan ujian itu tidak memberi impak kepada pengguna, SESB  telah mengambil beberapa inisiatif awal termasuk membuat simulasi komputer kehilangan MW kepada sistem grid.

Jika ada kawasan terputus bekalan, pengguna boleh menghubungi talian SESB di 15454 atau 088-515000 untuk membuat aduan, katanya. - Bernama

p/s: Bagi lah notis untuk kawasan yang dijangka akan terlibat dengan ujian ini. Nanti tidak pasal-pasal kena sound pengguna.

No comments:

Post a Comment