Saturday, July 6, 2013

Bikin Takut! Tikus Besar Makan 2 bayi kecil

 

Tengok saja dalam gambar ni, bikin takut!. Kalau kamu yang memang fobia dengan tikus lepas tu baca lagi ni info confirmed fobia anda semakin kuat. Besar tikus ni bukan macam tikus-tikus yang biasa, tikus bandar pun kalah. Besar tikus ini adalah seperti saiz seekor kucing dewasa. Besar tu! Kucing pun mungkin lari kalau nampak tikus macam begini.

Kejadian mengerikan yang mengorbankan 2 orang bayi ini berlaku di negara Afrika Selatan. Tikus ini dikenali sebagai Tikus Giant Pouch Afrika, bersifat omnivor dan pemburu waktu malam.

Tikus ini boleh membesar sehingga tiga kaki.

Lunathi Dwadwa, berumur 3 tahun, adalah mangsa serangan tikus gergasi

Tikus gergasi sebesar kucing telah  membunuh dan memakan dua bayi dalam serangan yang berasingan di bandar-bandar yang mempunyai persekitaran yang kotor di Afrika Selatan minggu ini.

Lunathi Dwadwa, 3, telah dibunuh ketika dia sedang nenyak tidur di pondok ibu bapanya di Khayelitsha kawasan setinggan di Cape Town dan seorang lagi bayi perempuan terbunuh dalam bandar Soweto berhampiran Johannesburg pada hari yang sama.
Dalam kejadian itu ibubapa Lunathi hairan kerana tidak pun mendengar tangisan atau jeritan sebelumnya.

Apabila ibunya menemuinya, badan menjadi tidak bermaya, dia melihat bahawa mata anaknya itu telah dicungkil keluar.

Bukiswa Dwadwa, 27, berkata: "
'Saya tidak boleh lupa bagaimana hodoh anak saya selepas matanya telah dirobek keluar' kata ibu bayi tersebut.

'Dia telah dimakan dari kening sehingga pipinya, sebelah matanya telah tergantung oleh sekeping daging.'

Bapanya Mncedisi Mokoena berkata, polis memberitahunya: 'Tidak ada apa yang boleh melakukanya kecuali tikus'

Satu lagi kejadian berasingan pada hari yang sama, polis mendapati bahawa seorang lagi bayi perempuan meninggal dunia di bandar Soweto apabila dia telah diserang oleh tikus manakala ibu remaja telah keluar dengan rakan-rakan.

'Ibu kanak-kanak itu telah ditangkap atas tuduhan pembunuhan tanpa niat dan kecuaian.'

Kes kematian serangan tikus ini menjadi sebahagian daripada peristiwa serangan tikus maut di negara ini.

Bulan lepas, nenek 77 tahun Nomathemba Joyi mati selepas tikus gergasi memamah di sebelah kanan mukanya.

Penduduk bandar miskin di Afrika Selatan mengatakan tikus gergasi boleh membesar sehingga tiga kaki panjang, termasuk ekor mereka, dan mempunyai gigi hadapan lebih satu inci panjang.

Suspek dalam serangan bayi dipercayai Afrika Tikus Giant bersaku, satu spesies sahaja yang berhubungan jauh dengan tikus UK, tetapi berasal dari sub-Sahara Afrika - dan yang terbesar di dunia.

Mereka bergerak aktif pada waktu malam, omnivor dan boleh menghasilkan sehingga 50 ekor anak setahun. Sesetengah orang puak membiak mereka untuk dijadikan sebagai makanan.

Mereka hidup di dalam 'keadaan yang kotor dan menjamu selera dengan penduduk bandar-bandar yang tidak dikutip sampah.


p/s: Bikin takut!  Pengajaran dia, jangan biarkan kawasan tempat kamu tinggal tu kotor nanti jadi tempat pembiakan tikus-tikus liar.

No comments:

Post a Comment