Saturday, June 23, 2012

SESB shutdown electricity

Affected Area: Kota Kinabalu
Date: 23/06/2012-24.06.2012
Duration: 10.00pm (23.6.12) - 2.00pm (24.6.12)
District: Kota Kinabalu
SESB will temporarily shutdown electricity supply to several areas as mentioned below:-
Putatan road, putatan square, grand plaza putatan phase 1-3, tmn ceria mas, servay hypermarket putatan, tmn putatan baru.

Maktab sabah, rumah persekutuan, sikh temple, pemancar telekom, ATM bukit perwira, smk bistari, sabata, marigold & colonade condominium, smk st francis convent, jalan penampang bypass, tmn waja, tmn golden hill, blok kedai kepayan ridge phase 10, kg kopungit, tmn padi view, kg nambazan, kg tanaki-dungkahang, kg babah bunduon, kg ramayah, kg hubah, smk peter mojuntin, kg bahang, sk puntunoh, tmn digot, kg nabunsu, kg mahandoi, kg babak, sekolah memandu KMK Mahandoi, tmn grand millenium, milinium plaza, tmn liana, telekom putatan, smk putatan, sk putatan, kuarters JKR putatan, jkr workshop putatan, tmn union, blok rumah kedai putatan.

Jalan penampang , klinik pergigian, asrama jururawat, asrama maktab gaya, tmn fortuna, tmn mabo, tmn kinamount, tmn kinanty, tmn southern, tmn foh sang luyang, tmn peluduk, tmn rose garden, arkib negeri lama, borneon centre.

Jalan kepayan, putatan platinium phase 1-3, giant hypermarket, 1place mall putatan.
putatan plaza, kg pasir putih, tmn pasir putih, pejabat belia dan sukan putatan, pejabat daerah putatan, klinik desa putatan, kilang gardenia pepsi cola, kg putatan baru, sk terawi, kg terawi, kg talang taun, kg kompimpinan, kg kuai kandazon, kg babah bunduan, pusat kebudayaan monsopiad, lembah impian, tmn teluk villa, telekom putatan, smk putatan, sk putatan, kuarters jkr putatan.

Menara khidmat wisma tun fuad, wisma KWSP, blok rumah kedai sadong jaya, SRJK chung hwa.
Jalan kepayan corporative, kg matambai, kg kepayan, tmn tosindak, tmn viewland, tmn masjaya, tmn grand millenium, persatuan jimg yih tian daho, tmn sri juta, tmn kepayan, tmn suria kobusak, tmn rainfield, rainfield court apartment, tmn grand millinium, tmn bahagia, tmn bulan, kg nosoob, tmn kobusak villa, tmn palm villa, selesa court, tmn kobusak jaya, tmn somerset phase 1-2, kg bahang, kg hungab and areas nearby.

However, the above shutdown exercises will be deferred in the event of bad weather conditions.
Please contact us at number:- 15454
We regret for any inconvenience caused.


p/s: Be prepare for the unprepared.

Sunday, June 17, 2012

Singapore Thrash Sabah 9-0

KUALA LUMPUR, June 16 (Bernama) -- It must be the worst result in this season's Super League when Sabah were thrashed 0-9 by Lions XII of Singapore at Jalan Besar Stadium in the island republic Saturday night.

With this win, Lions XII collected three more points and remain at the top of the league with 47 points from 23 matches.

Lions' goal fest began when Agu Casmir scored in the 19th minute followed by two goals from Hariss Harun in the 22nd and 44th minute.

After the break, Shahdan Sulaiman added two more goals for the hosts in the 62nd and 64th minute, with the other four scored by Irwan Shah (68th), Hariss Harun (73rd), Sufian Anuar (84th) and Shahrul Azhar (89th).

-- BERNAMA


p/s: What happened to Sabah football team. This was the worst defeat ever. Apa yang telah berlaku di  sini. Ada berlakunya rasuah di sini. 9 gol berbalas kusung itu bukan satu jumlah yang kecil. Nampaknya era bolasepak Sabah kian merundum dan tiada kemajuan yang dapat dilihat. Salah siapa? Saya pun tia tau mo salahkan siapa lagi.

Sunday, June 10, 2012

Sindiket ‘IC Palsu’ tumpas

Seramai 19 ditahan, termasuk seorang pegawai JPN

TAWAU: Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) IPD Tawau berjaya membongkar kegiatan sindiket ‘IC Palsu’ yang disyaki didalangi oleh seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan bergiat aktif di sekitar Pantai Timur negeri ini.

Pemangku Ketua Polis Daerah Tawau, Superintendan Keong Ho Eng, berkata kejayaan itu merupakan tangkapan terbesar yang direkodkan melibatkan kes-kes penipuan dokumen pengenalan diri oleh pihak JSJK di Tawau sepanjang tahun ini.

“JSJK telah menahan seramai 16 individu di sebuah hotel di sini pada 25 Mei lalu kira-kira jam 11 malam dalam serbuan yang diketuai oleh Inspektor Siva Prakash di sebuah bilik hotel berkenaan,” katanya dalam sidang media di IPD Tawau di sini kelmarin.

Beliau menjelaskan bahawa penangkapan 16 individu terbabit termasuk seorang wanita itu turut membawa kepada tiga lagi penahanan susulan.

Tambahnya, tiga individu terlibat termasuk pegawai JPN terbabit ditangkap dalam tempoh di antara 26 hingga 28 Mei lepas dan lima daripada mereka yang ditangkap telahpun didakwa di Mahkamah Tawau dan Lahad Datu.

“Pegawai berusia 52 tahun itu termasuk seorang lagi suspek didakwa di Mahkamah Lahad Datu, manakala tiga orang lagi yang terdiri daripada dua lelaki Semenanjung dan seorang lelaki tempatan didakwa di Tawau,” katanya.

Mengenai serbuan di hotel berkenaan, pihak polis mendapati sindiket terbabit sedang menguruskan hal-hal pendaftaran pemprosesan dokumen palsu mangsa-mangsa mereka yang dipercayai terdiri daripada warga asing.

Beliau menjelaskan hasil siasatan lanjut juga mengesahkan bahawa sembilan daripada individu terlibat merupakan lelaki warga Malaysia, lapan lelaki warga Pakistan, seorang lelaki berketurunan Jawa Indonesia dan seorang wanita warga Filipina.

Menurutnya, JSJK turut merampas sebuah beg, 107 borang pendaftaran membuat MyKad (belum berisi), lima borang yang dilengkapi cap jari dan gambar, sembilan sijil lahir, dua borang Bantuan Rakyat 1Malaysia, satu ‘stampad’, lima buku cek dan wang tunai RM1,000.

“Modus operandi sindiket ini kita percaya berorientasikan penawaran dokumen berbentuk MyKad asli dan meminta mangsa-mangsa mereka supaya menyerahkan duit di antara RM1,000 – RM5,000, gambar, sijil lahir (jika ada) dan cap jari.

“Malah, sindiket ini juga dipercayai menggunakan jawatan lelaki terbabit sebagai pegawai JPN di Putrajaya dan menggunakan borang-borang pendaftaran yang asli untuk menyakinkan orang ramai supaya mempercayai kegiatan mereka adalah sah di sisi undang-undang.

“Kita percaya mereka bergiat aktif di sekitar daerah Tawau, Lahad Datu dan Semporna, bagaimanapun setakat ini belum ada seorangpun mangsa penipuan sindiket ini yang tampil untuk membuat laporan di Semporna,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada orang ramai khususnya mangsa-mangsa penipuan sindiket terbabit agar tampil membuat laporan polis bagi membolehkan pendakwaan dilakukan terhadap anggota sindiket berkenaan.

Beliau berkata, pihak polis juga telah mendapatkan kepastian daripada pihak JPN berhubung status pegawai JPN terbabit yang difahamkan sedang bercuti dan anggota sindiket itu menjalankan proses pendaftaran di luar pejabat JPN sebagai mencurigakan.

Utusan Borneo difahamkan, siasatan dan pendakwaan kes itu dibuka mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama dan Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/63.

sumber: Utusan Borneo - 8 Jun

ps/: Nah kan, kes seperti ini masih lagi ada bukan berkurangan tapi semakin membiak kegiatan seperti ini. Tahniah dan syabas kepada pihak polis patutnya dari dulu lagi siasat dan tangkap orang-orang seperti. Pegawai JPN itu memang seorang pengkhianat negara sanggup menjual kerakyatan warga Malaysia. Tolong kepada pihak yang berkenaan selesaikan kes-kes seperti ini sekerap yang mungkin agar Sabah bebas daripada pertambahan PATI yang tidak diundang di Sabah.

Tiga kubur lama digali pihak tidak bertanggungjawab

TIGA kubur lama yang terletak dalam tanah persendirian di kawasan tanjung di Kampung Tanjung Pisau/Lalason telah dicerobohi dan digali oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Keluarga pemilik kubur yang digali itu yang mendapat tahu perkara berkenaan telah memaklumkan kepada Ahli Parlimen Libaran, Datuk Juslie Ajirol dan membawa wakil rakyat mereka itu melihat keadaan kubur berkenaan.

Tanah perkuburan yang terletak di kawasan tanjung itu dipercayai telah dicerobohi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab lebih seminggu yang lepas.

Keluarga yang terlibat telah membawa Juslie ke lokasi kuburan berkenaan yang mana untuk sampai di lokasi perkuburan itu hanya dengan menggunakan bot dari Kampung Tanjung Pisau.

Juslie yang juga Timbalan Ketua Umno Bahagian Libaran ketika ditemubual melahirkan rasa simpati dengan kejadian yang berlaku ini.

“Saya telah mendapat tahu kejadian ini pada malam kelmarin (Khamis) dan hari ini (Jumaat) saya telah turun bersama keluarga bagi melihat kubur yang telah digali dan kawasan yang dicerobohi ini,” katanya.

Beliau telah menasihati waris keluarga kubur berkenaan agar membuat laporan berhubung kejadian itu.

“Ini terpulang kepada keluarga waris kubur berkenaan bagi mengambil tindakan selanjutnya,” katanya menambah kerajaan persekutuan telah meluluskan akta tentang kuburan-kuburan di Malaysia ini yang mana perlu dijaga dan tentunya ada nilai sejarah ataupun menjadi tarikan pengunjung.

Juslie berharap ketua-ketua kampung dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta para pemimpin agama agar melihat kepentingan kuburan-kuburan berkenaan yang mungkin mempunyai sejarah tersendiri.

“Kita juga perlu mempunyai sikap menghormati keluarga waris kubur berkenaan dan sentiasa menjaga kubur-kubur terbabit,” katanya.

Beliau menambah kuburan yang mempunyai nilai sejarah seperti ini yang mana suatu ketika dahulu kawasan ini merupakan satu penempatan penduduk yang telah diwarisi oleh keluarga waris-waris kubur ini.

Sementara itu, waris keluarga kuburan berkenaan, Abdul Kifli Ghani berkata, “kami telah difahamkan kawasan ini telah dicerobohi lebih seminggu yang lepas setelah dimaklumkan oleh penduduk kampung yang menjalankan aktiviti memukat ikan di sekitar kawasan tanjung ini.

“Kuburan ini telah lama dan sebelum ini kawasan kubur ini kami bersihkan,” katanya sambil menegaskan seharusnya kuburan ini tidak diganggu.

Beliau berkata setelah diberitahu kami pergi ke sini bagi melihat kubur allahyarhamah kakak yang telah disemadikan di sini sejak tahun 1963 dan dua kubur anak buahnya telah digali.

“Ini mengejutkan kami yang merupakan waris-waris kuburan berkenaan,” katanya sambil menjelaskan tanah yang terletaknya kuburan berkenaan adalah tanah persendirian dan kini telah terbiar.

Abdul Kifli berkata kawasan ini dahulunya merupakan penempatan penduduk sebelum mereka berpindah ekoran berlakunya ancaman lanun pada tahun 60-an.

Beliau berkata pihaknya akan berbincang dengan ketua kampung kawasan ini berhubung kejadian berkenaan sebelum membuat laporan polis.

Manakala seorang lagi waris keluarga, Saadiah Usman mengucapkan terima kasih kepada Juslie yang sama-sama melihat keadaan kubur keluarga mereka yang telah digali ini.

“Saya tidak menduga kuburan ibu saya, adik dan sepupu saya telah digali. Ini amat menyedihkan kami sekeluarga,” katanya.

Turut hadir, Ketua Pegawai Perhubungan Parlimen Libaran, Saapilin Md Yassin; Pegawai Perhubungan Parlimen Libaran, Mazlani Jenuary; Bendahari Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Libaran, Rizan Aziz dan para pemimpin di kawasan berkenaan.

sumber: Utusan Borneo - 8 Jun 2012