Sunday, October 31, 2010


A 22 year-old woman from Jacksonsville, Florida has pleaded guilty to killing her baby son over a game of...Farmville. Alexandra V. Tobias says her three-month old child, Dylan Lee Edmondson, had been crying while she was trying to play the popular Facebook casual game. This angered Tobias, who told authorities that she shook the baby, had a cigarette to calm herself down, then shook him again. It's believed he "may have hit his head during the shaking".Dylan's death was classified as second-degree murder, a charge that carries the possibility of a life sentence in prison.

Oh come on, don't you have responsibility to your own child. You killed your own son over Farmville.. duh.  You should have shame of yourself. Addicted to Facebook game called Farmville? Lucky me I have already stop playing that game because is just getting slow and slower to load the game maybe becoz there are too many facebook user who may addicted to play the game all day long. Some advice for those who been playing popular facebook game, please don't become over addicted becoz it could ruin your life, your relationship with others. Get a real life, plan your time with your love one, please have some time with them, don't just sit down in front of the computer 24 hours just to play stupid facebook games. 

Friday, October 22, 2010

Ayam Hidup Semula

Seekor ayam jantan putih yang disembelih sebagai 'korban' oleh pemimpin veteran Sabah, Datuk Jeffrey Gapari Kitingan pada hari Malaysia - 16 September lalu di Batu Sumpah Peringatan di Keningau masih hidup dan mampu berjalan, lapor akhbar tempatan di Sabah.

Batu sumpah itu didirikan sebagai memperingati tarikh kemerdekaan Sabah pada 31 Ogos 1963 dan keanggotaannya dalam persekutuan Malaysia, 16 hari kemudiannya iaitu pada 16 September 1963.

Ayam jantan itu dikorbankan dan darahnya dipercik pada 16 September lalu sebagai upacara pemujaan dengan disaksikan oleh pawang Kadazandusun yang dinamakan Bobohizan.

Pemilik ayam itu, John Gitang, kemudiannya mengutip ayamnya dan membawanya pulang.

Menurut akhbar-akhbar tempatan, isteri Gitang yang tidak dinamakan - mendapati ayam itu masih bernyawa dan membatalkan niatnya itu menjadikan ayam itu sebagai lauk. Dia bimbang nasib malang mungkin menimpa dirinya dan keluarga mereka.

Dia juga mendapati luka di leher ayam yang disembelih untuk diambil darahnya itu telah pulih. Menurut beberapa doktor di Kota Kinabalu, kemungkinan besar, darah pada luka itu cepat membeku dan menyelamatkan ayam berkenaan.

Jeffrey yang tidak mempercayai kepercayaan karut berkata kejadian itu satu ironi memandangkan syarat-syarat Perjanjian Malaysia tidak pernah dipenuhi di Sabah dan Sarawak.

“Ini mungkin sebagai peringatan bahawa syarat-syarat Perjanjian Malaysia perlu dihormati,” kata Jeffrey.




sumber dari: malaysiakini.com

Tuesday, October 19, 2010

Kes Paranormal - Mayat Berjalan Pulang ke Rumah Sendiri

 
Di Kg Toradja (Indonesia) terdapat satu ilmu yg luar biasa dimana mereka boleh menjadikan mayat berjalan pulang ke rumah sendiri. Kejadian berlaku disebuah daerah pendalaman Indonesia yg berbukit-bukau. Jika ada kematian di kg Toradja maka mayat itu akan diberi kuasa hipnotisme supaya simati boleh pulang berjalan kaki dan hanya berhenti bila sampai dirumahnya. kuasa ini dibuat supaya tidak menyusahkan orang kg dari mengurus mayat tersebut.
 
Kes paranormal di Indonesia mimang banyak terjadi di sana tetapi agak sukar mo percaya kes seperti ini kerana tidak banyak bukti tentang kewujudannya. Tambahan lagi cuma gambar ini saja yang banyak didapati di internet dan tiada artikel-artikel atau gambar-gambar yang lain merujuk kepada kes mayat berjalan ini. Kalau ada sesiapa yang mempunyai gambar lain selain dari ini bulilah sharing dengan saya, sekadar mo berkongsi pengalaman dan cerita kerana saya pun minat kes-kes paranormal seperti ini.
 

Wednesday, October 13, 2010

Jurarawat hilang djumpai mati dibunuh



Kota Kinabalu: Mayat Annie, jururawat 39, ditemui dalam keadaan separuh bogel di dalam sebatang parit sedalam 3 kaki berhampiran bulatan di Lorong Ujana Kingfisher pagi semalam ( selasa ). Terdapat kesan cedera di kepala akibat dipukul dgn belantan. Gelang kaki emasnya tidak diusik
langsung termasuk pakaiannya ditemui berhampiran mayatnya.

Polis juga mengesahkan terdapat kesan darah pada kerusi penumpang depan dan juga pada tingkap kereta mangsa. Menurut kakitangan OUM, Annie mengambil kursus ijazah jarak jauh dalam kejururawatan dan telah ke OUM sabtu lepas, sekitar jam 10am dia bersama rakan-rakannya yang mana kelas biasanya bemula pukul 8 pagi hingga 3 petang, iaitu pada hari dia dilaporkan hilang.

Polis telah menahan tunangan mangsa yang berusia 41 tahun bagi membantu siasatan. Setakat ini pihak Polis mengklasifikasikan kes itu di bawah seksyen 302 kanun Keseksaan kerana membunuh.

Ini mesti kejadian kes rogol dan bunuh. Beginilah sikap manusia yang tidak mempunyai perikemanusiaan. Saya paling tidak suka orang macam begini. Ada akal tapi tidak pandai pakai. Nafsu tinggi kalah lagi nafsu kuda kalau gian sangat mo melepaskan nafsu pigi sana Kg. Air d KK banyak tu ayam-ayam mo mencari mangsa. Takziah diucapkan kepada family mendiang Annie John. 

Diharap mereka dapat bersabar dan kepada pihak polis jalankan tugas anda sebaik-baiknya. Hukum si penjenayah dengan seadil-adilnya ,orang seperti ini membahayakan masyarakat setempat, takut nanti ada lagi kes seperti ini. Nasihat kepada para wanita, sekiranya anda keluar pergi mana-mana jangan keluar bersendirian. Kalau ada orang yang tidak dikenali mo menumpang kereta anda, Jangan sesekali berhenti lebih-lebih lagi kalau anda berseorangan. Fikir secara bijaksana, banyak manusia bertopengkan syaitan di luar sana.

Tuesday, October 12, 2010

Kemalangan Ngeri Lebuhraya Utara-Selatan

SEREMBAN: Polis mengesahkan 12 terbunuh di tempat kejadian dalam kemalangan membabitkan dua buah bas, tiga kereta dan sebuah van di Kilometer 222.9 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) berhampiran Pedas, dekat sini, petang kelmarin.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri Sembilan, Superintendan Junaidi Bujang, berkata 10 yang terbunuh adalah penumpang dan pemandu bas ekpres berkenaan dan masing-masing satu dipercayai pemandu van dan kereta Honda Accord.

Menurutnya, berdasarkan siasatan awal polis, tiga daripada penumpang bas ekspres yang maut itu warga Myanmar.

“Berdasarkan siasatan awal, kemalangan itu dipercayai berlaku selepas bas ekspres terbabit berada di lorong kiri dipercayai cuba mengelak sesuatu sebelum hilang kawalan.

“Bas terbabit terbabas masuk ke laluan bertentangan lalu terbalik dan menghempap Perodua Myvi dan Honda Accord dipandu seorang wanita,” katanya yang ditemui di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini, semalam.

Beliau berkata, pada masa sama, sebuah van dan bas dari arah utara merempuh bas yang terbalik dan melintang lebuh raya.- HarianMetro 12/12/2010











Terdengar berita kemalangan ngeri ini di TV3 dan mimang mengejutkan, mayat dikatakan bergelimpangan di atas jalan raya akibat tercampak keluar dari bas. Kemalangan yang berlaku di Lebuhraya Utara-Selatan melibatkan 2 buah bas, 1 van dan 3 buah kereta meragut nyawa seramai 12 orang jiwa.Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa-mangsa kemalangan.

Permohonan KPLI-SR & KPLI j-QAF Ambilan Januari 2011

Sesiapa yang berminat mo jadi cigu, nah ini la masanya: 

A. IKLAN PERMOHONAN  
  Kementerian Pelajaran Malaysia mempelawa calon yang berkelayakan, berpotensi, berminat dan beriltizam untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI SR) Mod Latihan Perguruan Sepenuh Masa dan Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI j-QAF) Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) di Institut Pendidikan Guru(IPG).
   
1. KETERANGAN PROGRAM

1.1 Nama Program : KURSUS PERGURUAN LEPASAN IJAZAH SEKOLAH RENDAH (KPLI SR) Mod Latihan Perguruan Sepenuh Masa

  Tempoh Pengajian : 1(Satu) Tahun

  Mod Kursus : Sepenuh Masa

 

1.2 Nama Program : KURSUS PERGURUAN LEPASAN IJAZAH SEKOLAH RENDAH (KPLI SR)j-QAF Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah

  Tempoh Pengajian : 1(Satu) Tahun Dan 6(Enam) Bulan

  Mod Kursus : Latihan Perguruan Berasakan Sekolah (LPBS)
2. SYARAT DAN KELAYAKAN ASAS
  2.1 Kewarganegaraan
    Pemohon mestilah warganegara Malaysia.
  2.2 Kesihatan
    Calon hendaklah sihat fizikal dan mental.
  2.3 Umur
    a. Umur tidak melebihi 35 tahun pada 31 Januari 2011 iaitu lahir pada atau selepas 31 Januari 1976.
2.3 Kelayakan Akademik


a.
Memiliki Ijazah Sarjana Muda atau setaraf dengannya daripada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) tempatan atau luar negara.


b.
Memiliki ijazah yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia. Pemohon perlu merujuk laman sesawang JPA di alamat berikut : http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmMainIktiraf.asp
    c Calon Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI-SR) j-QAF Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) hendaklah memiliki ijazah sama ada dalam bidang Pengajian Islam atau Pengajian Bahasa Arab atau al-Quran atau bidang yang berkaitan
    d. Memiliki kepujian Bahasa Melayu di peringkat SPM atau SPM(V) serta lulus ujian lisan atau Prinsipal Bahasa Melayu di peringkat STPM.
    e.
Lulus Bahasa Inggeris di peringkat SPM atau SPM(V).
3. SYARAT TAMBAHAN
  3.1   Calon yang memiliki Ijazah Sarjana Muda dengan PNGK 2.75 ke atas diberi keutamaan.
  3.2   Calon hendaklah aktif dalam kegiatan kokurikulum
  3.3   Calon yang memiliki ijazah yang bertepatan dengan bidang pengkhususan dan pengalaman mengajar akan diberi keutamaan.
  3.4   Bagi pemohonan bidang pengajian di SJKC, calon perlu memiliki kepujian dalam Bahasa Cina di peringkat SPM atau SPM(V) kecuali permohonan bagi bidang pengkhususan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan;
Bagi pemohonan bidang pengajian di SJKT, calon perlu memiliki kepujian dalam Bahasa Tamil di peringkat SPM atau SPM(V) kecuali permohonan bagi bidang pengkhususan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris .
  3.5   Calon hendaklah bersedia ditempatkan di mana-mana sekolah termasuk di kawasan pedalaman.
4. CALON YANG TIDAK LAYAK MEMOHON

4.1
 
Calon yang telah memiliki kelayakan ikhtisas perguruan seperti Ijazah Sarjana Muda dengan Pendidikan, Diploma dengan Pendidikan, Diploma Pendidikan, Diploma Perguruan atau Sijil Perguruan.

4.2
 
Calon yang masih lagi terikat dengan Kontrak Perkhidmatan Agensi Kerajaan termasuk yang sedang mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah Mod Kursus Dalam Cuti(KDC) atau Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah(LPBS) kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia.

4.3
 
Calon yang pernah meletakkan jawatan dalam perkhidmatan kerajaan.

4.4
 
Calon yang pernah dikenakan tindakan tatatertib atau sedang dalam proses tindakan tatatertib semasa dalam perkhidmatan atau dalam latihan.

4.5
 
Calon yang pernah atau sedang disabitkan dalam kesalahan penyalahgunaan dadah atau jenayah.
       
5. BIDANG PENGKHUSUSAN YANG DITAWARKAN
  5.1 Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah(KPLI-SR) Mod Sepenuh Masa
    5.1.1 Sekolah Kebangsaan (SK).
   
Bil.
Bidang
Bil.
Bidang
1. Prasekolah 3. Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan
2. Bahasa Inggeris 4. Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan
    5.1.2 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).
   
Bil.
Bidang
Bil.
Bidang
1. Prasekolah 9. Pendidikan Seni Visual
2. Bahasa Melayu 10. Pendidikan Jasmani
3. Bahasa Inggeris 11. Bimbingan dan Kaunseling
4. Matematik 12. Pendidikan Pemulihan
5. Sains 13. Kemahiran Hidup
6. Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran 14. Pendidikan Muzik
7. Pendidikan Khas Masalah Pendengaran 15. Pengajian Sosial
8. Pendidikan Khas Masalah Penglihatan    
    5.1.3 Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).
   
Bil.
Bidang
Bil.
Bidang
1. Prasekolah 9. Pendidikan Seni Visual
2. Bahasa Melayu 10. Pendidikan Jasmani
3. Bahasa Inggeris 11. Bimbingan dan Kaunseling
4. Matematik 12. Pendidikan Pemulihan
5. Sains 13. Kemahiran Hidup
6. Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran 14. Pendidikan Muzik
7. Pendidikan Khas Masalah Pendengaran 15. Pengajian Sosial
8. Pendidikan Khas Masalah Penglihatan    
  5.2 Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI-SR)j-QAF Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS)
    5.2.1 Bidang pengajian yang ditawarkan adalah seperti berikut:
      (i) Bahasa Arab
      (ii) Pendidikan Islam
      (iii) Pendidikan Islam Pendidikan Khas j-QAF
6. CARA MENGEMUKAKAN PERMOHONAN

6.1
Permohonan hanya boleh dibuat secara atas talian (online) dengan melayari laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia di alamat: http://www.moe.gov.my mulai 11 Oktober 2010.
   
 
6.2
Permohonan atas talian boleh dibuat dengan menggunakan Nombor Pengenalan Individu (PIN) yang boleh dibeli di Bank Simpanan Nasional (BSN) di seluruh negara dengan bayaran sebanyak RM 6.00 (Ringgit Malaysia Enam sahaja) melalui saluran kaunter, ATM dan perbankan Sistem Maklumat Ringkas (SMS).
  6.3 Pemohon dinasihatkan melayari laman sesawang tersebut bagi mendapatkan maklumat iklan, kesesuaian ijazah dengan bidang pengkhususan, struktur program dan kalendar aktiviti sebelum membuat permohonan.
  6.4 Calon dibenarkan mengemukakan SATU permohonan sahaja.
  6.5 Calon boleh menggunakan nombor PIN yang sama untuk membuat pindaan butiran kepada permohonan yang telah dihantar. Pindaan butiran permohonan dihadkan tiga kali sahaja dan hendaklah dibuat sebelum tarikh tutup permohonan.
 
6.6
Maklumat yang tidak benar dan tidak lengkap boleh mengakibatkan permohonan ditolak.
7. MAKLUMAN DAN PERHATIAN
 
7.1
Calon yang memenuhi syarat dan kelayakan asas untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah ini diwajibkan menduduki Ujian Pemilihan Calon Guru Malaysia (Malaysian Teacher Selection Test – MTeST) dan menghadiri temu duga yang akan ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. (Sila rujuk Kalendar Aktiviti Permohonan KPLI Ambilan Januari 2011 di dalam Iklan Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah untuk maklumat lanjut.)
   
 
7.2
Keutamaan diberi kepada calon yang mempunyai ijazah yang tepat dan bersesuaian dengan bidang yang dipohon. (Sila rujuk senarai kesesuaian ijazah di dalam Iklan Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah ini untuk maklumat lanjut).
 
 
7.3
Calon yang dipanggil menduduki MTeST dikehendaki mencetak Tiket Panggilan Ujian daripada laman web Kementerian Pelajaran Malaysia dan dibawa bersama semasa ujian.
 
 
7.4
Calon yang layak dipanggil temu duga dikehendaki mencetak Surat Panggilan Temu Duga, Lembaran Pernyataan Hasrat, dan Borang Butiran Diri daripada laman sesawang. Borang Butiran Diri dan Lembaran Pernyataan Hasrat yang telah diisi dan dilengkapkan hendaklah dibawa bersama-sama dengan dokumen-dokumen lain pada hari temu duga. Bahagian Pendidikan Guru tidak akan mengeluarkan  makluman secara bersurat  kepada calon.
 
 
7.5
Calon yang sedang berkhidmat dengan Kerajaan Malaysia atau badan berkanun dikehendaki membawa Surat Pengesahan Ketua Jabatan semasa temu duga.
 
 
7.6
Calon yang berjaya ditawarkan kursus akan menerima surat tawaran rasmi semasa melapor diri di Institut Pendidikan Guru yang ditetapkan.
 
  7.7 Calon adalah dinasihatkan supaya terlebih dahulu membuat semakan kepada status kelayakan ijazah yang diiktiraf oleh kerajaan dengan melayari portal di alamat berikut :
http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmMainIktiraf.asp
 
7.8
Maklumat permohonan yang tidak lengkap atau tidak benar, boleh mengakibatkan permohonan ditolak.
8. TARIKH TUTUP PERMOHONAN
 
Permohonan bagi Ambilan Januari 2011 ditutup pada 24 Oktober 2010.
9. PENDAFTARAN
 
Calon yang ditawarkan tempat mengikuti kursus ini akan mendaftar di Institut Pendidikan Guru yang ditentukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tarikh yang akan ditetapkan. Calon yang telah ditemu duga dan tidak menerima sebarang maklumat dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh pendaftaran di Institut Pendidikan Guru adalah dianggap tidak berjaya. Bahagian ini tidak akan mengeluarkan maklumat secara bersurat kepada calon.
10. IKATAN PERJANJIAN PENDIDIKAN GURU
  Calon yang ditawarkan mengikuti kursus di Institut Pendidikan Guru adalah tertakluk kepada ikatan Perjanjian Pendidikan Guru seperti yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Calon hendaklah bersetuju dan patuh dengan kontrak perjanjian untuk berkhidmat di mana-mana sekolah atau institusi pendidikan seperti yang diarahkan oleh pihak kerajaan setelah tamat berkursus.
11. ALAMAT BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
  Sila hubungi alamat berikut sekiranya ada sebarang pertanyaan berkaitan permohonan :
  BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
ARAS 3, BLOK E13, PARCEL E
KOMPLEKS PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62604 PUTRAJAYA
( u.p : Unit Pengurusan Pengambilan Pelajar )
Nombor Telefon :
03-88841260
03-88841254
03-88841253
03-88841371
03-88841235
     
  URUSETIA BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
Cawangan Sabah
d/a Institut Pendidikan Guru Kampus Gaya
Peti Surat 10491
88805 Kota Kinabalu, Sabah
Nombor Telefon : 088–236804
       
  URUSETIA BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
Cawangan Sarawak
Jalan College
93259 Kuching, Sarawak
Nombor Telefon : 082 – 258045


Untuk maklumat lanjut cara permohonan dan kalendar aktiviti sila layari :
http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/iklan.html
Tarikh tutup permohonan 24 Oktober 2011

Monday, October 11, 2010

Who created hotmail?

MSN Hotmail basically is a free of charge web-based e-mail service, which is available through a web browser.Hotmail will be shifted to the Windows Live brand once the beta version is completely upgraded.

Hotmail was created in the year 1995, by Jack Smith and Sabeer Bhatia, and was launched in the year 1996. Jack Smith came up with the concept of accessing e-mails through the internet from any part of the world. When Sabeer Bhatia came up with the business plan for the concept, he tried all sorts of names ending with "mail" and eventually concluded on Hotmail since it had the alphabets "HTML", which was the language applied to write web pages.

By the year 1997, Hotmail had approximately 8.5 million subscribers and was eventually sold to Microsoft for nearly US $400 million in late 1997.

US $400 million, wow that nearly half a billion dang. I wish I got $1 mil that enough for me though hehehe.. oh when will I become a millionaire, I just can only dream about it, to achieve it, not possible but It will gonna took a very long time effort.. huh I wish I'm a millionaire..

Paranormal Activity : Siti Balqis’ vanishing acts have tongues wagging

JERTIH: Kampung Gong Nangka in Apal near here has been buzzing with stories of a young woman said to vanish in thin air after dusk- only to be found in strange places the morning after.

The family of Siti Balqis Mohd Nor, 22, claimed that she had been going through strange and unexplained phenomenon scores of times for the past two months.


Once they had recognised a pattern, the family tried to keep her in sight at all times, but somehow, she would still disappear.


“All it takes is to look away for a split second, and she’s gone,” her mother, Norizan Said, 47, said.

The first few times were frightening moments for the family, but now it was something to be expected.


The places she would be found later in - cluded on the roof of their house, on a tree, to a cement mixer machines and several times, at a cemetery 10km away from the house.


Norizan said the family had engaged the services of many bomohs but Siti Balqis kept disappearing. She would have no recollection of what happened until she found herself in strange places later.

“I can’t seem to recollect what happened or how I ended up at those places. There were times I could see my family next to me, calling out my name.


“I shout out to them or try to touch them, but I seem to be invisible to them. Once, I ended up in an abandoned house. My uncle was just next to me but he could not hear or feel me.” She said the cemetery episodes were the scariest thus far.


“I woke up and found myself on a grave. I realised my handphone was with me and immediately called the family to look for me.” The family’s house had been streaming with visitors yesterday since word on Siti Balqis’ experiences was published in Berita Harian.

There have also been calls and emails to the newspaper from bomoh all over the country offering their help to the family.


Read more: Siti Balqis’ vanishing acts have tongues wagging http://www.nst.com.my/nst/articles/SitiBalqis__8217_vanishingactshavetongueswagging/Article#ixzz120oKJc2K

This is freaking supernatural thing, this girl had no idea about vanishing and got invisible from her family. Looking forward to hear about this girl story and hopefully she can be cured.