Tuesday, November 1, 2011

Tragedi Oktober - Kemalangan Lori Shell dengan Keretapi di Kota Kinabalu

Ada yang lalu area Kepayan dan ternampak kepulan asap tebal di udara. Saya nampak dan pada mulanya membuat andaian mungkin ada kebakaran rumah telah berlaku. Tapi apa yang menghairankan asap itu berwarna hitam dan tebal. Ini bukan kebakaran kecil tapi berpunca dari kebakaran yang besar. Nah baca berita online dan di facebook, ada kemalangan keretapi langgar lori shell yang membawa muatan minyak. Video di bawah diambil dari youtube untuk mereka yang tidak nampak secara live selepas kemalangan itu berlaku.




Mengikut laporan berita tiada kemalangan jiwa ketika kejadian berlaku. Cuma ada 8 orang yang cedera termasuk pemandu train tersebut yang dikatakan telah patah kaki. Nasib la tiada orang yang mati..huh. Siasatan awal menunjukkan lori shell ingin menyeberangi landasan keretapi untuk menghantar minyak ke stesen shell di sebelah tetapi tidak cukup pantas untuk menyeberangi landasan tersebut lalu dilanggar oleh keretapi.

Kes kemalangan seperti ini pertama kali berlaku di Sabah. Ini merupakan satu pengajaran kepada kita dan kepada pihak yang bertanggungjawab harus mencari jalan bagi mengelakkan kemalangan seperti ini berulang lagi. Persoalan di sini ialah, kenapa tiada pemantauan dilakukan di mana kenderaan ingin melintas landasan keretapi? Tiada kah pekerja yang mengawal laluan tersebut? Tiada Automatic Gate/tidak berfungsi? Kita dengar la penjelasan dari pihak yang berkenaan tentang kemalangan ini dalam suratkhabar...peh

No comments:

Post a Comment