Thursday, August 5, 2010

Politik? Politikus? Rasuah?

Sejak kebelakangan ini isu-isu seperti tajuk di atas semakin panas dan semakin bertambah. Kes-kes YB-YB menerima dan memberi rasuah kian diperkatakan dan yang masih hangat diperkatakan Port Klang Free Zone menjadi lebih panas apabila bekas Presiden MCA Tun Dr. Ling Liong Sik dikatakan terlibat dengan rasuah. Di Sabah juga tidak kurang hebatnya di mana Datuk Seri Musa Aman, Ketua Menteri Sabah dikatakan menjalankan kegiatan rasuah tetapi siasatan tidak diteruskan atau dijalankan atau terus dimatikan disebabkan isu-isu yang dikeluarkan tidak relevan dengan dakwaan yang dikenakan. Politik? adeh saya bukan orang politik or orang yang mahu melibatkan diri dengan politik but boleh la jadi pengkritik2 bebas.

Tapi saya mohon agar kes-kes yang tidak menguntungkan rakyat tidak lagi berleluasa. Isu tentang PTI di Sabah dan isu kemiskinan di Sabah amat-amat membimbangkan. Pihak kerajaan mahupun pembangkang telah menyuarakan pendapat masing-masing untuk mengatasi isu ini sejak dari dulu-dulu lagi tapi.... ada tapi dia, tiada siasatan atau tindakan yang dilakukan secara serius adapun mungkin penangkapan Pendatang Tanpa Izin ini secara kecil-kecilan. Mengapa ini semua terjadi? Kenapa masih belum ditangani? Kenapa ada orang-orang besarkah yang melindungi PTI ini? Ada orang takut kena cekup pasal terlibat dengan skandal meloloskan permohonan PTI untuk mendapatkan status Kerakyatan Malaysia yang tetap. Peh... Kepada semua YB-YB ambilah peranan anda masing-masing. Jangan biar rakyat Sabah tertindas dan ditindas.

Kita sedia maklum bahawa kebanyakkan PTI yang datang di Sabah menyebabkan beberapa masalah serius berlaku seperti jenayah (pembunuhan,rogol,kecurian dll) tapi bukan semua lah, saya tidak kisah sekiranya mereka mempunyai dokumen yang SAH untuk tinggal di Sabah, saya faham diorg pun cari makan. Tapi mungkin ada segelintir dari mereka ini yang bikin spoil sehingga memburukkan status orang asing dikalangan mereka so pandai-pandai la kamu orang jaga kelakuan dan tabiat. Hmm saya rasa isu politik ini memang menarik but also dangerous.. baru-baru ini kes pembunuhan bekas Adun Permatang, Datuk Abdul Aziz Mohd Noh dengan pembantu peribadinya mati ditembak atau tertembak, kes ini masih dalam siasatan so no komen.

Deh hari ini cerita pasal politik saja mungkin terpengaruh dengan kawan-kawan dan juga para blogger yang lain. Isu-isu semasa kian rancak diperkatakan terutamanya yang ada kaitan dengan rakyat. Ngiam la tu, saya pun akan cuba teruskan memberi pendapat tentang isu-isu semasa sekiranya ada masa lapang. Baru-baru ini sangat busy sampai tiada masa untuk berblog heh.. okies stop sampai di sini saja nanti sambung...

No comments:

Post a Comment