Tuesday, August 17, 2010

Hukuman Mati kepada si Pembuang Bayi

Dengar ja memang menakutkan. Kerajaan Malaysia kini telah meluluskan undang-undang baru kepada pesalah pembuang bayi. Sebelum ini pesalah cuma dikenakan penjara maksimum 10 tahun dan bayaran denda tapi kini.. nah rasakan hukuman bunuh adeh jahat juga sa ni but klu rasanya hukuman bunuh tu setimpal lah pada mereka yang tidak pandai menghargai kehadiran cahaya mata, zuriat mereka sendiri.

Kerajaan kini menyediakan banyak bantuan kepada golongon mereka yang TERlanjur agar kes pembuangan bayi ini tidak lagi berlaku. Tapi apa yang menyedihkan setelah kerajaan meluluskan undang-undang baru tersebut masih banyak lagi kes pembuangan bayi berlaku. Tidak serik-serik la diorg nie.

Saya pun tia tau mo cakap lah ma diorg ni. Kes pembuangan bayi ni berlaku ketika pasangan ini dilamun cinta dan kemudian nafsu berahi yang tidak dapat dikawal seterusnya melakukan persetubuhan tanpa memikir panjang. Kekurangan didikan moral dari segi rohani dan pengaruh dengan media barat merupakan punca utama. Kemudahan internet memudahkan para remaja melayari website lucah antara faktor terbesar berlakunya keinginan seks dikalangan mereka.

Wajarkah hukuman bunuh dikenakan kepada pasangan si Pembuang Bayi? Ini semua ditetapkan melalui budi bicara Peguam Negara. Mungkin ada kes percubaan membuang bayi tapi tidak menyebabkan kematian. Tapi banyak kes juga bayi mati ketika dibuang. Jadi hukuman mati ini mungkin akan memberi pengajaran kepada mereka yang ingin berbuat demikian. Fikir-fikirlah, bayi juga merupakan manusia, kelahiran mereka mungkin tidak dirancang tapi mereka juga berhak meneruskan kehidupan seperti bayi-bayi yang lain.

No comments:

Post a Comment