Thursday, September 8, 2011

47% guna perisian haram


SINGAPURA – Hampir separuh daripada pengguna komputer peribadi dunia (PC) atau 47 peratus memiliki perisian menerusi cara haram dan di negara-negara membangun, angka-angka itu lebih tinggi.

Peneraju global utama untuk industri perisian, Business Software Alliance (BSA), semalam mengumumkan penemuan kajian yang dikendalikan oleh Hal Ehwal Awam Ipsos ke atas kira-kira 15,000 pengguna PC di 32 buah negara.

Kajian itu mendapati sebahagian besar pengguna komputer di dunia membangun biasanya memiliki perisian menerusi cara yang tidak sah, seperti membeli lesen tunggal untuk satu program dan kemudiannya memasangnya kepada pelbagai mesin atau memuat turun daripada rangkaian negara-ke-negara.

Daripada 32 negara yang dikaji selidik, sembilan di rantau Asia Pasifik dan antaranya ialah China, Vietnam, Malaysia, Thailand, Indonesia dan Korea Selatan didapati berada pada 10 kedudukan teratas kadar cetak rompak individu di kalangan negara yang dikaji selidik.


p.s: Adeh.. kes cetak rompak perisian haram ini bukan kes baru. Memang sukar dibendung lebih-lebih lagi di negara membangun. Bukan semua orang dapat beli perisian yang original, lagipun harga perisian mencecah ratusan dan ribuan ringgit. Orang yang gaji kecil memang tak termampu mo beli jauh sekali niat dihati mo membeli. Tapi kalau memang dah minat or yang yang mo digunakan atas nama company memang patut beli yang ori. Hilang integriti satu company kalau ditangkap pakai perisian haram.

No comments:

Post a Comment