Tuesday, June 8, 2010

Tokek boleh dijual hingga RIBUAN ringgit




TOKEK, menjadi satu topik yang popular di Sabah baru-baru ini. Sia pun tia tau kenapa tetiba cerita tokek ini jadi popular bermula dari cerita saudara-mara lepastu diikuti dengan cerita kawan-kawan, ada yang siap beli lagi dari orang untuk dipelihara bagi mendapatkan hasil ribuan ringgit. Tokek dijual mengikut berat, lagi berat lagi mahal harganya. Standard berat tokek di pasaran adalah 300 gram pun buli mencecah ribuan ringgit.


Kenapa tokek ini mahal? Ada fakta yang menyatakan tokek ini kununnya mengandungi zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. Sama seperti kejadian hempedu beruang yang juga mengandungi zat aktif bersifat theurapetik. Buat masa kini zat aktif tersebut masih dalam tahap kajian dan telah menunjukkan hasil yang signifikan. Zat aktif ini dinamakan IUPAC Tri-heksipentafenikol ( wow kebenda nie ) mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanser/metasis sel kanser, melawan HIV dan H1N1 viral (menurut sumber dari beberapa website) tapi masih belum disahkan benar oleh Saintis. Apa yang sia boleh katakan disini nampaknya zat aktif dari tokek ini masih dalam kajian but harap-harap buli jadi kenyataan sebab sekiranya ianya benar so dapat juga menyumbangkan bantuan dari segi perubatan. Nah lepasni banyaklah pemburu tokek nie semata-mata mo dapat duit yang mimang berbaloi orang bilang.

Untuk maklumat lanjut pasal tokek ni atau dalam bahasa inggerisnya Gecko layarilah http://id.wikipedia.org/wiki/Tokek_rumah versi indon

No comments:

Post a Comment